Så balanserar du ditt endocannabinoida system

Så balanserar du ditt endocannabinoida system

Det finns många saker vi kan göra för att upprätthålla hälsan för olika kroppsliga system. Meditation och rätt mängd sömn hjälper till att hålla nervsystemet i kontroll; rätt mängd träning stärker det muskulära systemet; hälsosam mat och förmånliga bakterier bidrar till ett hälsosamt matsmältningssystem...

Dessa strategier tillhör bara sunt förnuft. Dock har vi sällan i åtanke vad vi kan göra för att hålla vårt endocannabinoida system (ECS) friskt. Faktum är att många människor aldrig ens har hört talas om detta viktiga fysiologiska nätverk.

Fortsätt läsa för att upptäcka vikten av det endocannabinoida systemet och hur man får det att fungera optimalt.

Vad är det endocannabinoida systemet?

Det endocannabinoida systemet består av receptorplatser som förekommer överallt i kroppen. Systemet spelar en övervakande roll över många andra biologiska system, och det hjälper till att upprätthålla homeostas—ett tillstånd av optimal biologisk balans. Det är inte exklusivt för människor, utan det endocannabinoida systemet har även spelat en viktig evolutionär roll hos många varelser. 

Det endocannabinoida systemet består av tre huvudkomponenter: cannabinoidreceptorer, endocannabinoider och specialiserade enzymer. De två huvudsakliga receptortyperna—CB1 och CB2—förekommer i olika celltyper runt om i kroppen. De förekommer i immunsystemet, nervsystemet, muskler, hud, skelett, hjärna och till och med i det kardiovaskulära systemet.

Internt producerade endocannabinoider aktiverar dessa receptorplatser, särskilt anandamid (AEA) och 2-AG. Celler gör dessa molekyler på begäran från fettbaserade föregångare. De agerar som signalerande molekyler och binder till deras receptorer ungefär på samma sätt som en nyckel passar ett lås. Både endocannabinoiderna spelar viktiga roller för lärande, sömn, benombyggnad, neuroprotektion, smärtsignalerande och hjärthälsa.

Endocannabinoid-ton

Som du kan se spelar endocannabinoider en viktig roll i det endocannabinoida systemet. De behövs av kroppen för att aktivera cannabinoidreceptorer i rätt tid för att hålla allt i balans.

Exempelvis verkar det som att endocannabinoida signaler spelar en viktig roll vid ångest och depression. Endocannabinoider hjälper även till att balansera upp konstruktion och demontering av benvävnad. Då de spelar en så viktig roll, behöver kroppen producera tillräckliga nivåer av endocannabinoider. 

Vissa hälsoproblem kan uppstå när kroppen, av någon anledning, inte producerar tillräckligt av dessa molekyler—ett tillstånd som kallas klinisk endocannabinoidbrist. Forskare har upptäckt en korrelation mellan låga nivåer av endocannabinoider och tillstånd som fibromyalgi, migrän och IBS.

Samma forskare hävdar att varje person besitter en viss endocannabinoid-ton som reflekterar deras nivåer av AEA och 2-AG. Om tonen minskar, kan det leda till störningar i sinnesstämning, sömn, matsmältning med mera.

Dock nämner de även att en överdrivet hög cannabinoid ton kan vara skadlig, vilket påverkar i fall av fetma, metaboliskt syndrom och leverfibros.

Nivåer för cannabinoidreceptorer

Antalet cannabinoidreceptorer som en person producerar kan även spela en viktig roll för människans hälsa. Precis som en brist på endocannabinoider, kan en brist på receptorer att binda till resultera i liknande problem.

Exempelvis kan en brist på CB1-receptorer visa sig vara kopplat till ångest. På samma sätt har forskning associerat en brist på CB2-receptorer till ökade fall av inflammation.

Antalet cannabinoidreceptorer en person uttrycker kan vara genetiskt bestämt, dock kan ett kostingripande komma att ändra antalet receptorer i en viss grad.

Så balanserar du ditt endocannabinoida system

Så balanserar man det endocannabinoida systemet

För att hjälpa till att balansera det endocannabinoida systemet, kan det vara möjligt att konsumera vissa livsmedel och molekyler för att förbättra den endocannabinoida tonen och producera en tillräcklig nivå av receptorer.

Dock stammar dessa upptäckter och teorier från en väldigt tidig vetenskaplig forskning. Därför verkar balansering av det endocannabinoida systemet vara ett område med extrem nyans. Framtida forskning kommer avgöra hur man testar tonen och vilka åtgärder som behövs för att återställa eller etablera ett balanserat endocannabinoid-system.

Just nu, har vi tillgång till forskning som antyder olika metoder för att öka endocannabinoida nivåer, receptornivåer och receptoraktivering. Fortsätt att läsa för att bekanta dig med dessa delar.

Cannabinoider

Fytocannabinoider är en klass av cannabinoider som förekommer i växter. De har fått sitt namn från deras förmåga att binda till cannabinoidreceptorer, tack vare deras molekylära likhet av endocannabinoider.

Cannabis tillhandahåller en rik källa av cannabinoider, inklusive THC, CBD, CBN, CBG, och många andra. Dock kan andra kulinariska örter också producera liknande molekyler.

Karyofyllen—en “diet-” cannabinoid och terpen—aktiverar CB2-receptorer. Både AEA och 2-AG binder till CB2-receptorer, även om en låg endocannabinoid ton kan komma att leda till otillräcklig aktivering. I dessa fall, kan karyofyllen komma att hjälpa till att kompensera för bristen av ton. Molekylen existerar i stora mängder i följande växter:

• Svartpeppar
• Citronmeliss
• Nejlika
• Humle
• Rosmarin

Alkylamider som hittas i Echinacea—en ört som används i traditionell medicin—verkar även den rikta in sig på CB2-receptorn. Molekylerna anses vara aktiva beståndsdelar av växten och verkar besitta immunomodulära egenskaper.

Oftast hämtad från hampa, kan användare tillföra CBD till mat och dryck. Cannabinoiden binder inte direkt till cannabinoidreceptorer, utan forskning antyder att CBD kan komma att hjälpa till att temporärt förbättra den endocannabinoida tonen genom att stoppa specifika enzymer från att bryta ner AEA.

Fettsyror

Kroppen skapar endocannabinoider från fettbaserade föregångare, nämligen fettsyran omega-3. Dessa molekyler omvandlas till endocannabinoider via en specialiserad enzymatisk väg. Väl syntetiserad, kan endocannabinoider komma att hjälpa till med att hålla inflammation under kontroll.

Denna kostkälla av endocannabinoid föregångare ökar även möjligheten att en kost låg på fettsyran omega-3 kan leda till en låg endocannabinoid ton. Livsmedel rika på fettsyran omega-3 inkluderar:

• Fisk
• Ostron
• Räkor
• Sjögräs och alger
• Chiafrön
• Hampafrön
• Valnötter

I kontrast, kan en del fettsyror komma att minska det endocannabinoida systemets aktivitet. Konsumtion av DHA kan hjälpa till att minska överaktivering, och möjligen minska kroppsfett och risken för typ 2 diabetes. Livsmedel som är särskilt rika på DHA inkluderar:

• Musslor
• Ostron
• Lax
• Tonfisk

Aerobisk träning

Aerobisk träning kan komma att hjälpa till med att kicka igång det endocannabinoida systemet. Denna typ av träning inkluderar lågintensiv ansträngning under relativt långa tidsperioder. Exempel på det är att jogga, cykla och simma.

Kroppen producerar höga nivåer av AEA efter aerobisk träning. Forskare tror att AEA faktiskt delvis kan ansvara för det så kallade "runner’s high”—en euforisk känsla som uppkommer efter träning.

Det faktum att människor utvecklades till att springa antyder att de neurokemiska förändringarna kopplade till aerobisk aktivitet kan vara essentiella för att bibehålla ett balanserat endocannabinoid-system.

Produktsökare