Så inkorporerar man CBD Olja och Hampaolja i matlagning

CBD är en extremt mångsidig cannabinoid som kan användas på många sätt. Trots detta, kämpar många användare med att hitta en administreringsmetod som passar deras livsstil och preferenser. Kanske tycker de att den råa smaken av CBD-olja är osmaklig eller föredrar att ha något annat i sin mage när de doserar. Andra tycker det är svårt att komma ihåg att ta oljan under dagen.

Oavsett, kan användare integrera CBD i sin rutin på ett enkelt, behändigt och naturligt sätt—genom att tillsätta det i mat. Både CBD-olja och hampaolja kan infuseras i en mängd olika maträtter, med smakfulla och effektiva resultat.

Så inkorporerar man CBD Olja och Hampaolja i matlagning

Skillnaden mellan CBD-olja och hampaolja

Innan vi dyker in i matlagning med CBD-olja och hampaolja, ska vi först granska varje typ av formula—vad de är och hur de skiljer sig.

Termen "hampaolja" refererar till olja utvunnen från hampaplantans frön. Då hampafrön inte innehåller cannabinoider, har hampaoljan ingen CBD, men den är rik på viktiga näringsämnen som fettsyrorna omega-3 och omega-6, protein och vitamin E. Den har en skarp nötaktig smak.

CBD-olja däremot, är olja utvunnen från hampaplantans blommor. Den är rik på cannabinoider, inklusive CBD. Den specifika cannabinoidprofilen för CBD-olja kommer bero på plantans ursprung, produktion och extraktionsmetoder, med mera.

CBD-olja är vanligtvis dyrare då den är mer jobbkrävande att skapa; den görs i allmänhet även med en högre produktionsstandard än hampaolja. Hampaolja tenderar att vara billigare, och då den är rik på näring, är den vanligtvis inte ansedd att ha terapeutisk potential. De som vill integrera både hampaolja och CBD-olja i sin matlagning gör klokt i att köpa båda två, eller att köpa CBD-hampaolja som nyttjar CBD i en bärare av hampaolja.

Olika sätt att integrera CBD-olja och hampaolja i recept

CBD-olja och hampaolja kan båda tillföras i matlagningsrecept på flera olika sätt. Här är några alternativ:

1. Smoothies

Att tillföra CBD i smoothies är ett bra sätt att inkorporera cannabinoiden i en hälsosam, daglig rutin. Smoothies tenderar att ha en stark smak och textur, vilket döljer CBD-smaken. En annan fördel med detta sätt är att du inte förlorar någon CBD—när den väl är i mixern har den ingenstans att ta vägen. Detta är både ekonomiskt och till bra hjälp för användare som behöver dosera sin CBD exakt.

2. Som en stekolja

Du vill inte steka med CBD-olja över huvud taget. Du kommer inte bara förlora mycket olja i botten på din stekpanna, du kommer även slösa CBD:n inne i oljan: många av våra värdefulla cannabinoider kommer gå förlorade vid värme eller ångbildning. Du ska därför endast använda denna metod med hampaolja. Om du vill inkorporera CBD i en stekt måltid, vänta helt enkelt till den är tillagad och strössla lite på toppen.

När du lagar mat med olja, är det viktigt att ha rökpunkten i åtanke. En oljas rökpunkt är punkten då de hälsosamma fetterna i oljan börjar brytas ner och skadliga, fria radikaler börjar bildas. Att värma upp en olja över dess rökpunkt är ett säkert sätt att upphäva alla hälsosamma fördelar av matlagning med oljan, så se upp. Rökpunkten för hampaolja är 165°C/330°F.

3. På sallader

Om du gör en sallad, varför inte kasta i lite CBD i blandningen? Att tillföra CBD till sallader är ett utmärkt alternativ då man hoppar över den luriga exponeringen för värme. Se bara till att spara en bit bröd eller torkade salladsblad så du kan plocka upp den CBD som blir kvar på tallriken.

4. I bakverk

När det kommer till CBD, har bakning både för- och nackdelar. En fördel är att du inte förlorar något av produkten—all CBD kommer gå direkt in i din mat. En annan fördel är att bakning gör det möjligt att mäta upp dina doser exakt: om du har en tallrik med sexton lika stora brownies, och du vet exakt hur mycket CBD du använde i satsen, kan du beräkna exakt hur mycket CBD varje brownie består av.

Den huvudsakliga nackdelen med bakning är värme. Genom att exponera din CBD för värme, riskerar du att förlora en del av produkten, särskilt om du överskrider temperaturer på 170°C/338°F.

Så inkorporerar man CBD Olja och Hampaolja i matlagning

5 gyllene regler vid matlagning med CBD-olja

Som vi har sett, när vi lagat mat med CBD-olja, finns det några viktiga överväganden man måste ha i åtanke. Här är ett par gyllene regler för matlagning med CBD-olja och hampaolja:

1. Använd rena oljor från högkvalitativa källor.
2. När du steker på spisen, håll dig till hampaolja och tillför CBD när maten är på tallriken.
3. CBD är bra för sallader, smoothies, och andra kalla godsaker.
4. Var inte rädd för att baka med CBD, men försök att inte överstiga 170°C/338°F då kommer din CBD att börja degraderas.
5. Börja med lägre doser då det kan vara svårt att beräkna exakt hur mycket CBD som tar sig hela vägen till din måltid.

Dock är den viktigaste regeln för matlagning med CBD-olja att experimentera och ta reda på vad som passar bäst för dig. Om du inte vet var du ska börja, kan du ta en titt på några av de recept vi tillhandahåller här på Cibdol. Oavsett vilken kulinarisk rutt du väljer, önskar vi dig lycka till!

Produktsökare